Természetismeret- Hazánk fővárosa Budapest
A mai témánk Budapest. A tankönyv 156-158. oldalán található. Mellékelek egy vázlatot, kérem ezek elolvasását, tanulását.
Házi feladat: munkafüzet: 82. oldal 1.a, b, 2.
https://drive.google.com/file/d/1N4X1JJlnMQYAROswq3EH7dLWwQnNb1yu/view?usp=sharing
Budapest
- az ország államformája:
- köztársaság (Magyar Köztársaság)
- 1989 ősze óta ez újra az államformánk
- előtte népköztársaság volt az államformánk
- fővárosa:
- Budapest
- a Duna két partján helyezkedik el
- Buda
- a jobb parton
- a Budai-hegység területén
- a Dunazug-hegység tagja
(Gerecse, Pilis, Visegrádi-hegység, Budai-hegység)
- a Dunántúli-középhegyvidék része
- több zöldterület
- Pest
- a bal parton
- a Pesti-síkságon (az Alföldnek a része)
- keletre enyhén emelkedik
- kevesebb zöldterület
- kialakulását segítő tényezők:
- három eltérő adottságú és gazdasági életű nagytáj találkozásánál van
- a termények és termékek gazdát cseréltek itt
- Alföld
- Északi-középhegység (pld. Gödöllői-dombság)
- Dunántúli-középhegyvidék
- jó folyami átkelőhely a leszűkülő folyó mentén
- meleg vizű források a budai hegyek lábánál (törésvonal van itt)
- 1873 óta Budapest (Pest+Buda+Óbuda)
- Óbuda:
- Budától északra
- a mai III. kerület területén
- funkciói:
- kereskedelmi központ
- pld. Budapesti Értéktőzsde
- közigazgatási központ
- Parlament
- az ország legfőbb törvényhozó szervezete
- minisztériumok
- a Belvárosban (V. kerület)
- pénzügyi központ
- bankok
- gazdasági központ
- pedig ásványkincseket nem bányásznak itt
- sok magasan képzett szakember van itt
- ide települtek
- ide járnak dolgozni
- közlekedési központ
- vasúti (Déli-pu., Keleti-pu. és Nyugati-pu.)
- közúti (innen indul szinte valamennyi főközlekedési út, kivétel a 8-as út: Székesfehérvárról)
- légi (Ferihegyi Repülőtér)
- a városi tömegközlekedés részei:
- vonat ( Keleti, Déli, Nyugati-pályaudvar,)
- metró ( 4 metróvonal)
- autóbusz
- villamos
- trolibusz
- hév
- hajó
- libegő
- sikló
- fogaskerekű
- gyermekvasút
A Várhegy
- 1500 méter hosszú
- 400 méter széles
- siklóval és busszal közelíthető meg
- anyagai:
- édesvízi mészkő
- ún. forrásmészkő
- 10-15 méter vastag
- hévforrásokból vált ki
- könnyen faragható (pincéket vájtak bele)
- ebben van a Vár labirintus is
- folyami kavics
- 1 méter vastag
- vizet tárol
- Mátyás-templom
- Nagyboldogasszony tiszteletére szentelt
- IV. Béla király idején kezdték építeni
- a 13. században
- I. Lajos király építtette a Mária-kaput (déli kapu)
- a 15. században
- itt léphetnek be ma is a látogatók
- Mátyás király építtette a déli tornyot
- a 15. század végén
- hollós címerrel díszített
- 60 méter magas
- a török uralom idején mecsetté alakították át
- a török kiűzése után barokk stílusban átépítették
- a 19-20. század fordulóján neogót stílusban felújították
- itt nyugszik III. Béla király és neje (Székesfehérvárról szállították át ide a hamvaikat)
- Sándor-palota
- 1806-ban épült
- klasszicista stílusú
- itt volt a miniszterelnök hivatala kisebb-nagyobb megszakításokkal 1867 óta
- a II. vh. után sokáig romokban hevert
- teljes felújítása után 2002-től a Köztársasági Elnök Hivatal székhelye
- Királyi palota
- az 1200-as évektől állt itt királyi palota
- a törökkel folytatott csatákban elpusztult
- mai képét a 18-19. században kapta
- a II. vh. idején teljesen kiégett
- a helyreállítás egyszerűsített formában történt meg
- itt van:
- Nemzeti Galéria
- Budapesti Történeti Múzeum
- Halászbástya
- 18. századi várfalakra épült a 19-20. század fordulóján
- nem szolgált soha védelmi célokat
- neogót stílusú
- 7 tornya a hét vezért szimbolizálja
- udvarán három szobor:
- középen:
- Szent István király
- széleken:
- Hunyadi János
- Szent György
Megjegyzések
Megjegyzés küldése